fredag 11 maj 2012

Är golf verkligen hårdrock

Golf är en hobby. Jag anser inte att det är en sport i dess rätta bemärkelse. Trots att jag själv bedriver denna form av avancerat jordbruk kan jag till fullo förstå alla belackare. Golf är oerhört lätt att göra spe av, det finns väldigt mycket fåniga beteenden inom gebitet. För mig är golf ett tidsfördriv som är en källa till avkoppling likväl som till frustration. Jag är dessutom långt ifrån vad man kan kalla en fantast. Det var inte så många år sedan jag ansåg att golf var en överklassport som bedrevs av grånade direktörer som bara bytte sin kontorskostym mot svindyra märkeskläder av golfsnitt.

Många är de hårda rockare som fastnat för golf. Alice Cooper, Iggy Pop och flertalet av medlemmarna i Iron Maiden är bara några exempel. Det finns hur många som helst, och jag vet egentligen inte varför. I Coopers fall började det som ett sätt att undkomma en total fysisk kollaps och drogrelaterad död. Vad övriga har för ursäkt vet jag egentligen inte, men vad har jag själv för ursäkt förresten?

Jag kan däremot ha lite svårt för de "rättrogna" som tycker att golf inte ska utövas av folk som rockar hårt. Varför inte? Anders Fridén i In Flames, själv golfare, hade en enkel lösning på detta. Han menade att det inte fanns någon anledning att egentligen fundera så mycket på om det var hårdrock eller inte att spela golf. Tänk bara så här: är det kul eller inte? Är svaret ja, så är det bara att lira.

Kanske är det så enkelt. Jag hade inte för avsikt att dissekera ämnet och komma fram med något djupsinnigt och filosofiskt. Jag nöjer mig med att konstatera att golf både blivit mer folkligt och därmed också nått anhängare och utövare av den kanske folkligaste musikstilen av alla. Hårdrock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar